Vanliga frågor och svar, Hur går ett köp till?Vad är det för skillnad på guldberlockerna Guldklimp och Mitt namn? Guldklimp, är lite mer organisk i formen pga att alla smids ut från en smält guldkula, namnet handstämplas (kan bli lite ojämnt) och berlocken har en pålödd liten ögla som upphängningsöglan sitter i. Guldklimp finns i storlekarna; ca 9mm, ca 12mm och ca 14mm i diameter så de är alla förhållandevis små berlocker. Ju större diameter på Guldklimp desto tjockare gods för proportionerlig storleksökning. Stl Liten är ca 1,0 mm tjock. Mitt namn 18k (finns i storlek 10mm och 12mm) är exakt rund, platt (0,8mm tjock) och maskingraverad (exakt) med ett borrat hål för upphängningsöglan. Det är inte så stor skillnad i storlek på dessa berlocker, men om du jämför 12mm Mit Namn med Mellan-Guldklimp (ca 12mm) så är Guldklimpen nästan dubbelt så tjock. Mät och rita gärna upp på ett papper för att förstå hur små berlockerna är! Kan man titta på era smycken i en fysisk butik? Vi har inga återförsäljare och därför ingen fysisk butik. Du är däremot välkommen att boka tid och komma till vår ateljé där vi kan visa exempel på våra smycken. Du kan lägga din beställning här på plats hos oss. Ring 08-55110871 eller maila till info@familjesmycken.se för att boka tid!
Innehåller era smycken nickel? Nej, inga av våra smycken innehåller nickel. Vi använder oss av 925 sterling silver och 18 karat guld. Andra eventuella icke ädla material är alla nickeltestade.
Är det ”äkta silver” i era smycken? Ja, vi arbetar med 925 silver (sterlingsilver), vilken är den vanligaste smyckeslegeringen i Sverige. Den består av 925 tusendelar silver och 75 tusendelar koppar.
Vad har silver för egenskaper? Silver är en vacker vitglänsande mjuk metall. På grund av mjukheten så repas silver lätt. Om man har ett smycke med flera berlocker som ligger emot varann så uppstår en nötning vilket resulterar i små repor i silvret. Dessa smårepor täcker så småningom hela ytan och man upplever inte silvret som repigt längre, istället brukar man säga att silvret har fått en fin patina.
Varför missfärgas silver? Silver missfärgas (oxiderar) med tiden för att det finns svavel närvarande. Svavel förekommer i många sammanhang; i luften, på huden, på målade ytor, i tyger, plaster, cigarettrök, fossila bränslen och gummisnoddar osv. Oxideringen är egentligen en sulfidering dvs en process där svavel förenar sig och bildar en kemisk förening med silver - silversulfid, som bildar en tunn svart film på silverytan. Oxideringen kan pustas bort med den silverputsduk som du fick med din leverans. Den innehåller pustmedel som skyddar den nyputsade ytan och fördröjer uppkomst av ny svärtning. Flitigt användande av silver gör att silvret håller sig vitt och fint längre. Om du tycker det är svårt att få rent ditt smycke från oxid kan du skicka in det till oss så gör vi det åt dig, se länk om Smyckesvård. Ett snabbt tips är att inte förvara dina smycken i badrummet för att undvika oxidering.
Kan oxiderat silver svärta av sig på kläder? Nej det svärtar inte ner kläder.
Kan ni göra andra smycken än vad ni visar på hemsidan? Självklart, vi är utbildade silversmeder, och gör gärna specialbeställningar i guld och silver. Maila eller ring oss så kan vi se vad vi kan göra, inget är omöjligt! info@familjesmycken.se 08-55110871 Kan ni göra de ”specialbeställda” smyckena med alla slags olika namn? Ja, absolut. Allt ifrån Emma, Lena, Lukas till Alladin, Lina-Lotta, Maximilian och Gaspar. Har du bokstäver från ett icke västerlänskt alfabet, kontakta oss så dubbelkollar vi innan du lägger din beställning.
Har era smycken speciella skötselråd? Silver går bra att putsa med silverputs. Sötvattenspärlor mår inte bra av att duschas med. Du bör inte spruta parfym direkt på pärlan. Använder du inte smycket, förvara det gärna i smyckesasken du fick den leverad i, den är syrafri och minskar risken för oxidering. Pärlor ska gärna förvaras i något som inte är uttorkande, till exempel fetvadd eller skinn (ej bomull). Förvara inte dina silversmycken i badrummet då de oxiderar fortare och får en ful yta. Jag har gjort en beställning men inte fått någon orderbekräftelse. Varför? Troligtvis har du angett fel mailadress när du fyllde i dina adressuppgifter. Gör om beställningen och se till att mailadressen blir rätt, och svara på din nya orderbekräftelse att vi ska ta bort din tidigare order. Eller kontakta oss på info@familjesmycken.se eller på 08-55110871 så ordnar vi det åt dig.
Vilka länder levererar ni till? Till alla, men om ditt hemland inte finns med i vår lista över länder där du avslutar ditt köp, maila oss på info@familjesmycken.se så lägger vi in ditt land.
Hur snabbt levererar ni? Snabbt! Vi har en leveranstid på ca 2-3 veckor, men ofta går det fortare än så. Vissa av våra smycken (t ex One World med infattad diamant) har längre leveranstid men det står tydligt under dessa produkter vad som gäller. Vid högtider kan andra leveranstider gälla, och då anges aktuella leveranstiden på förstasidan. Alla våra smycken är beställningsvaror och de är specialgjorda i vår verkstad just för dig. Kan ni leverera snabbare? Ring och fråga (08-55110871)! Oftast kan vi tillmötesgå leveransönskemål, men det beror på inneliggande ordermängd. Kan jag byta mitt smycke? Ja, vi erbjuder öppet köp inom 14 dagar på alla ograverade smycken. Självklart ska varan vara oanvänd och återsänd i sin originalförpackning. De smycken som är graverade kan vi tyvärr inte byta då de är svåra för oss att sälja vidare.
Hur gör jag med en reklammation? Om det är ett fel som uppenbart har varit ett produktionsfel så står vi självklart för frakt och lagning eller ev. byte. Är det något som har gått sönder pga slitage eller vårdslöshet kan vi tyvärr inte stå för lagning men vi lagar självklart mot en avgift, se länk om Smyckesvård och Reparation här!
Hur ni någon frakt/expedition kostnad? Fraktfrit leverans vid ordervärde över 500kr, annars kostar det 45kr. Vid val av spårbar frakt till ombud är priset 95kr. Spårbar frakt blir kostnadsfritt vid ordervärde över 4000kr.
Kan ni skicka det som en present? Smycket levereras i en fin smyckeask, som är fin som en presentförpackning. Vill du att vi skickar med ett meddelande till mottagaren skriv det i meddelanderutan i kassan (tydligt så vi förstår!) eller skicka ett mail och säg vad du vill att vi ska skriva. Meddela om du vill ha kvittot mailat till dig istället för att det kommer med smycket vid leverans, om du valt mottagarens leveransardess! Jag har fått ett presentkort, hur handlar jag? Fyll i den unika kod du fått i rutan "Jag har en rabattkod/presentkort" i kassan. Tryck sedan på knappen Aktivera, för att priset ska justeras. Jag har en rabattkod, vart skriver jag in den? Den koden fyller du i rutan "Jag har en rabattkod/presentkort" i kassan. Tryck sedan på knappen Aktivera, för att priset ska justeras. HUR GÅR ETT KÖP TILL?Här kommer en kort information om hur ett köp går till i Familjesmyckens webbutik. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att göra ett köp är du välkommen att höra av dig till oss på 08-55110871 eller via mail info@familjesmycken.se så guidar vi dig. I menyn till vänster listas butikens huvudkategorier med smycken i guld och silver till kvinnor, män, barn och till olika högtider, och under rubrikerna hittar du flera underkategorier. När du väljer en kategori, listas alla de produkter som hör till kategorin. - Klicka på ett smycke och välj eventuella produktvarianter (storlek, gravyrmängd, längd på kedja, etc)
- Skriv i rutan för Gravyrtext den eventuella gravyr du önskar på smycket.
- Lägg i varukorgen
Varukorg • Här listas de smycken du lagt i din varukorg med den eventuella gravyrtexten du angivit. Här kan du kan givetvis ändra antal eller tömma varukorgen. Klicka på Fortsatt handla om du vill handla mer eller Till kassan när du vill slutföra ditt köp.
Kassan
Betalsätt; - Här väljer du vilket betalsätt du vill använda: Swish, Bankgiro-betalning, Klarnafaktura, kortbetalning eller PayPal.
Adressuppgifter;
- Här fyller du i dina adressuppgifter. Om du valt Faktura kommer din adress där du är folkbokförd att fyllas i automatiskt när du fyllt i ditt personnummer.
- Alla ordrar loggas med IP-nummer och tidpunkt.
Rabattkod; - Har du fått ett presentkort eller har en rabattkod, fyll i koden så regleras priset direkt när du aktiverat den.
Godkännande av ordern
- Kontrollera att alla person/adressuppgifter samt beställda varor stämmer.
- Godkänn köpvillkoren, du kan läsa dom direkt om du klickar på länken. Villkoren måste godkännas innan du kan gå vidare.
Klicka sedan på Skicka order om allting stämmer.
Har du valt Förskottsbetalning är ordern nu klar, och du får omedelbart en orderbekräftelse på mailadressen som du angivit. Betala in ordersumman på bankgirot som anges på bekräftelsen (BG 355-3112) Leveranstiden gäller från det datum då betalning mottagits.
Har du valt Faktura (Klarna) kommer det nu att göras en kreditupplysning på dig och sedan är ordern klar. Du får omedelbart en orderbekräftelse på mailadressen som du angivit.
Har du valt Kortbetalning kommer du vidare till en säker betalningslösning. - Information om kortköp samt godkännande av summan som skall dras från ditt konto
- Klicka sedan på ”Godkänn” om allting stämmer.
- Klicka på det betalkort du önskar använda.
- Fyll i de uppgifter som efterfrågas. Klicka på [?] om du vill ha ytterligare information om hur du skall fylla i uppgifterna.
- Klicka sedan på "Genomför betalning"
Efter köpet
- När köpet gått igenom får du en bekräftelse per e-post på ditt köp.
- Du får ytterligare en bekräftelse per e-post när varorna skickas från oss.
|